ZOEKEN

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker wil prijstransparantie bij elektrische laadinfrastructuur 

De markt van milieuvriendelijke wagens zit duidelijk in de lift. Daardoor groeit ook de groep consumenten die gebruik maken van elektrische laadinfrastructuur. Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker laadt vandaag een hybride voertuig aan het ultrasnelle Allego-laadstation van Ternat en wijst er op het belang van prijstransparantie aan elektrische laadstations. Ze werkt hiervoor samen met de sector.  

De markt van elektrische wagens groeit. Om het groeiend aantal consumenten te bedienen, werd de laatste jaren aan een uitbreiding van het laadnetwerk gewerkt. Een elektrisch voertuig laden wordt door die bredere beschikbaarheid steeds evidenter. Het opladen op zich is, in vergelijking met brandstof tanken, ook een veel gemakkelijkere handeling. Zo hoeft de consument zich bijvoorbeeld geen zorgen te maken over het type brandstof. 

Toch kan het nog beter. Vandaag geven de meeste laadpalen namelijk onvoldoende transparantie over de prijssamenstelling. In de prijs van een laadbeurt zit namelijk niet enkel de prijs per kWh maar ook de parkeerretributie en de prijs per minuut, net als een administratie- en startkost. Consumenten weten dus vaak niet waar zij aan toe zijn op het moment dat zij hun elektrische auto willen opladen of aan het opladen zijn. Ook na de laadbeurt is de prijs van de laadbeurt niet altijd duidelijk en meestal is er ook geen schermpje, QR-code of sticker met prijsinformatie voorzien op de laadpaal. Daardoor krijgt de consument dus pas achteraf de rekening via een totaalfactuur. Consumenten weten zo soms pas een maand na de laadsessie hoeveel die exact gekost heeft.  

De reden hiervoor is dat de prijzen van aanbieders van ad hoc oplaadbeurten aan laadpalenverschillen met de prijzen van aanbieders van oplaadbeurten via abonnementen. De uiteindelijke prijs voor de consument is steeds afhankelijk van heel wat mogelijke combinaties van bovenstaande kosten en van het feit of er ad hoc of via een abonnement wordt opgeladen. Daardoor zijn er zo’n 400 mogelijke prijscombinaties en is de prijs dus moeilijk op voorhand te berekenen.   

Helaas gaat dit ten koste van de transparantie naar de consument toe. Die moet, volgens de regelgeving van het consumentenrecht, duidelijk op voorhand geïnformeerd worden over de prijs van het elektrisch laden en nadien een duidelijke afrekening krijgen. Consumenten zouden dus moeten weten hoeveel het zal kosten om, bijvoorbeeld, een half uur te laden.  

Staatssecretaris De Bleeker streeft daarom, in samenwerking met de sector, naar een duidelijke affichering van de prijs van een elektrische laadbeurt en wil ook dat ter plaatse betalen overal mogelijk wordt. Ze bekijkt daarvoor de mogelijkheid van een wetgevend kader, samen met de economische reglementering. De sector laat weten dat de benodigde protocollen die hiervoor klaar en implementeerbaar zijn.  

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker: “Elektrische wagens zijn in opmars en dat is een enorm goede zaak. Het is daarom cruciaal dat consumenten de kostprijs kennen wanneer ze hun voertuig willen opladen en ook meteen aan die prijs kunnen voldoen. Die prijstransparantie versterkt niet alleen de positie van de consument maar creëert ook een gelijk speelveld voor de aanbieders.”