ZOEKEN

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming, Eva De Bleeker, lanceert specifiek kanaal voor klachten tegen greenwashing

De staatssecretaris voor Consumentenbescherming, Eva De Bleeker, bezocht vandaag de kantoren van Caroline Biss in Lebbeke. Ze zette er haar engagement rond duurzame mode in de kijker. De staatssecretaris kondigde tijdens het bezoek ook een specifiek klachtenkanaal aan voor consumentenklachten rond greenwashing. 

Steeds meer consumenten zijn zich bewust van de invloed van hun consumptiegedrag op ons leefmilieu. Dat besef beïnvloedt hun koopgedrag en maakt van duurzaamheid een belangrijk gegeven binnen de retail-industrie, niet in het minst binnen de mode-sector.  

Ook steeds meer Belgische producenten zijn zich enerzijds bewust van die voetafdruk en willen anderzijds tegemoetkomen aan de wensen van de moderne klant. Onder hen ook het modebedrijf Caroline Biss. Opgericht in de jaren ’60, telt het bedrijf intussen 30 verkooppunten en stelt het meer dan 600, vooral vrouwelijke, werknemers tewerk in de Benelux.  

Caroline Biss zet hoog in op duurzaamheid en informeert haar klanten ook over de acties die ze daartoe ondernemen. Zo zorgt hun kwaliteitsgarantie ervoor dat kleding stukken lang meegaan en dus geen ‘fast fashion’ zijn. Daarnaast geven de verkooppunten consequent onderhoudsinformatie mee, zodat de consument nog langer van een kledingstuk kan genieten. Bovendien gebeurt de confectie grotendeels in Europa en wordt aan de leveranciers 100% garantie gevraagd over het gebruik van de stoffen in hun productieproces.  

Staatssecretaris Eva De Bleeker juicht die werkwijze toe: “Consumenten kopen vandaag bewuster. Bedrijven die daarop inspelen en hun klanten correct informeren, springen op de kar van de toekomst.” 

De Bleeker hecht groot belang aan die uitgebreide en correcte informatie, een basisrecht voor consumenten. Ook in de strijd tegen greenwashing, of het duurzaam voorstellen van producten zonder bijhorend bewijs, is die informatieplicht naar consumenten toe cruciaal. De Bleeker voert al sinds het begin van haar aanstelling de strijd tegen dergelijke valse milieuclaims op. Zo lanceerde ze afgelopen zomer al richtlijnen voor bonafide bedrijven en zet ze meer in op het beboeten van malafide spelers.  

Vandaag trekt de staatssecretaris dat engagement ook rechtstreeks door naar de consument. Die kan een klacht indienen bij de Economische Inspectie wanneer er een vermoeden is van valse milieuclaims. Om die klachten over greenwashing sneller te laten doorstromen naar de controlediensten, kondigde De Bleeker aan dat de Economische Inspectie een apart kanaal opstart binnen het Meldpunt. Hierdoor komen klachten rechtstreeks terecht bij de bevoegde diensten en kunnen ze sneller worden opgevolgd door de controlediensten.  

De Bleeker: “Bedrijven die hun klanten kwaliteit bieden en correct informeren, zoals Caroline Biss, respecteren de rechten van de consument. Nu we de strijd tegen malafide spelers opvoeren, zal dat resulteren in eerlijkere concurrentie voor bedrijven van goede wil én in tevreden consumenten.”  

Staatssecretaris Eva De Bleeker werd bij Caroline Biss rondgeleid door eigenaars Anne-Christine Bouckaert en Bart Staelen en door Retail Manager Stefanie Dehauwere. Creamoda de Belgische Modefederatie, werd vertegenwoordigd door Wendy Luyckx. Ook Freya Saeys, Vlaams parlementslid en gemeenteraadslid in Lebbeke, tekende present voor het bedrijfsbezoek.