ZOEKEN

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming, Eva De Bleeker bereidt, in samenwerking met de sector, een upgrade van Car-Pass voor

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming, Eva De Bleeker, bezocht vandaag de tweedehandsafdeling van garage Eurostar 2000 in Sint-Pieters-Leeuw. Ze wees er, gezien de huidige stijgende vraag naar occasiewagens, op het belang van de Belgische Car-Pass. Om consumenten optimaal te blijven beschermen op de groeiende tweedehandsmarkt zal Car-Pass een upgrade krijgen in samenspraak met de sector. Zo is het de bedoeling dat de Car-Pass ook aangepast wordt aan hybride en elektrische voertuigen, zal het mogelijk zijn om online de onderhoudsgeschiedenis bij te houden én willen we dat data, na anonimisering, beschikbaar wordt voor onderzoek dat de consument ten goede komt.

De markt voor tweedehands voertuigen boomt. Uit cijfers blijkt dat er in de eerste acht maanden van 2021 al een groei van 14,5% te noteren valt in vergelijking met 2020. De stijging tegenover de pre-corona situatie, in 2019, bedraagt 4.5%.  Aan de basis van deze forse opmars liggen vooral de leveringsproblemen voor nieuwe wagens maar eveneens de afwachtende houding van de consument tegenover elektrische en hybride voertuigen.

Die stijgende cijfers zorgen er natuurlijk voor dat heel wat consumenten zich voor het eerst op de occasiemarkt begeven. Anderzijds zorgen de cijfers er ook voor dat het aanbod op de Belgische markt verkleint, wat voor invoer van tweedehands voertuigen uit het buitenland zorgt. En daar knelt het schoentje soms, want voorlopig is er voor wagens die van elders uit Europa komen, geen Car-Pass of andere wettelijke verplichting voorzien.  De Bleeker wil de Car-Pass dan ook als een good practice bepleiten in gans Europa.

Hoog tijd dus om de consument te herinneren aan de Belgische Car-Pass, die onder andere een wettelijk verplichte opname van de kilometerstand voorziet. Staatssecretaris voor Consumentenzaken, Eva De Bleeker, bezocht daarom samen met Michel Peelman (CEO van Carpass), Didier Perwez (voorzitter van Traxio) en Katia De Geyter (gedelegeerd bestuurder van SBAT) de Eurostar 2000-garage in Sint-Pieters-Leeuw.

De staatssecretaris herinnert de consument er aan de voordelen van Car-Pass, die veel nuttige informatie over een occasiewagen verschaft. Naast de kilometerhistoriek vinden consumenten er ook hoe milieuvriendelijk de wagen is, door vermelding van de euronorm en de CO2-emissies.

Daarnaast laat staatssecretaris De Bleeker weten dat de Car-Pass zich ook zal aanpassen aan de verwachtingen van de moderne consument. Zo zal het certificaat zich voorbereiden op de groter wordende markt van elektrische en hybride occasievoertuigen, onder andere door de verplichting rond elektrische bedrijfswagens vanaf 2026. Die elektrische bedrijfswagens zullen later ook op de tweedehandsmarkt komen.

Het zal ook nog mogelijk worden om de onderhoudsgeschiedenis van een wagen digitaal bij te houden en na te trekken, een extra voordeel voor bonafide verkopers en consumenten. Vandaag zie je via een gescande QR-code al of de Car-Pass officieel is. In de toekomst zal de QR-code je ook de onderhoudsgeschiedenis laten zien.

Tot slot zal ook de overheid slimmer gaan omspringen met de informatie die de Car-Pass bevat. Belangrijke mobiliteits- en consumentendata zullen, geanonimiseerd, gebruikt kunnen worden voor allerhande statistieken. Dat is niet alleen interessant voor de overheid, maar zou ook kunnen worden gebruikt voor consumentenonderzoeken. Uiteraard na akkoord van de Gegevensbeschermingsautoriteit.

Staatssecretaris voor Consumentenzaken Eva De Bleeker reageert: “De tweedehandsmarkt is aan het boomen. De Car-Pass is hét instrument voor consumenten die in het volste vertrouwen een Belgische tweedehandswagen willen aankopen. Om consumenten optimaal te blijven beschermen, zullen we de Car-Pass aanpassen aan de realiteit van vandaag en morgen.

Michel Peelman beaamt: “De stijgende inschrijvingscijfers bevestigen het sterke vertrouwen van de consument in de tweedehandswagen. Het is de bedoeling van Car-Pass om dit vertrouwen verder te sterken. Gezien het groeiend aantal geïmporteerde occasies, is een Europese wetgeving naar Belgisch model dringend nodig.”

De Bleeker wijst er tot slot nog op dat het voor online advertenties, net zoals bij fysieke verkoop, verplicht is om de Car-Pass duidelijk zichtbaar te maken.