ZOEKEN

Staatssecretaris Eva De Bleeker trekt aan de alarmbel over frauduleuze websites

De economische inspectie van de FOD Economie heeft in 2020 melding gekregen van 21,5 miljoen euro schade door frauduleuze webshops, een stijging van 15 miljoen euro ten opzichte van het jaar ervoor. Naast de bestrijding van frauduleuze sites, wil Staatssecretaris voor consumentenbescherming Eva De Bleeker ook harder inzetten op sensibilisering en preventie. 

 

Professionele websites met kortingen of producten die te goed zijn om waar te zijn, zijn dat vaak ook. Maar toch lukt het de fraudeurs nog te vaak om consumenten te overtuigen met realistische sites, schijnbaar fantastische producten en hoge kortingen. Een kleine aankoop op een onbekende website is snel gemaakt, en zo gaan fraudeurs met uw geld gaan lopen. 

De economische inspectie meldt een enorme stijging in gemelde schade in 2020 in vergelijking met de voorbije jaren. Zo was er in 2017 nog sprake van 4,1 miljoen euro schade, gevolgd door 6,9 miljoen in 2018 en 5,2 miljoen in 2019. Voor het jaar 2020 stijgt dit naar een ongelofelijke 21,5 miljoen euro schade door frauduleuze websites.  


Dit is naast Corona, waardoor de consument vaker online gaan shoppen is en meer dan ooit online heeft betaald, onder andere te wijten aan de frauduleuze sites die elk jaar professioneler worden, maar ook aan consumenten die vaker aangifte doen bij het Meldpunt. 
 
Die aangifte is iets waar Staatssecretaris Eva De Bleeker en de FOD Economie hard op inzetten.  

Momenteel is het zo dat een consument die slachtoffer is van zo’n webshop melding kan indienen bij het Meldpunt. Dat Meldpunt staat de consument dan bij met juridisch advies en hulp. Daarbovenop voert de economische inspectie de druk op fraudeurs op door die aangiften te gebruiken om informatie zoals bankrekeningnummers van fraudeurs te identificeren en waar mogelijk het dossier door te geven aan de bevoegde autoriteiten. 

Bovendien is er vorig jaar een communicatiecampagne genaamd ‘Trap niet in de val’ gelanceerd. Het doel van deze campagne en website is enerzijds om de consumenten aan te moedigen om problemen te melden bij het Meldpunt en anderzijds advies te geven over hoe fraudeurs kunnen herkend en vermeden worden.   
 
Maar volgens Staatssecretaris Eva De Bleeker blijven consumenten te vaak prooi vallen van fraudeurs en moet er dus nog harder ingezet worden op sensibilisering: “De strijd tegen frauduleuze webshops is er een die we dagelijks voeren. Helaas kunnen fraudeurs sneller sites aanmaken dan dat wij er kunnen verwijderen. Daarom moeten we inzetten op sensibilisering en preventie. Voorkomen blijft beter dan genezen. Een gewaarschuwd consument is er twee waard. ” 

https://www.trapnietindeval.be/