ZOEKEN

Inbreuken tegen “Bel-me-niet-meer-lijst" opnieuw in de lift

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker laat weten dat het aantal meldingen over ongewenste reclametelefoontjes in stijgende lijn zit. Ook het aantal inbreuken tegen de “Bel-me-niet-meer-lijst" is gestegen, zo blijkt uit een onderzoek van de Economische Inspectie naar telemarketingbedrijven. 

Consumenten die niet willen opgebeld worden voor reclamedoeleinden, kunnen zich sinds 2015 inschrijven op de ‘Bel-me-niet-meer-lijst". Die werd opgericht om ongewenste telefonische publiciteit tegen te gaan. Marketingbedrijven die telefonisch mensen contacteren, zijn sindsdien ook verplicht om die lijst te raadplegen alvorens ze aan het bellen slaan.  

Die verplichting wordt echter niet altijd opgevolgd, zo blijkt uit het aantal klachten van de Economische Inspectie. Waar er in 2016 nog 3660 meldingen over de praktijk werden gemaakt, waren er dat in 2021 maar liefst 9223. Tegelijk maken de meldingen rond die telefoontjes bijna 20% uit van het totale aantal klachten dat de Economische Inspectie in het hele jaar 2021 ontving. De cijfers worden sinds 2016 bijgehouden en er is sindsdien jaarlijks een stijging te zien. Enkel in 2020 was er een lichte terugval, die echter meer dan waarschijnlijk te wijten is aan de coronacrisis. 

Gelet op het hoge aantal meldingen de laatste jaren, hield de Economische Inspectie in 2021 een nationaal algemeen onderzoek in de sector van de “telemarketing”.  Tussen juni 2021 en januari 2022 werden zo'n 60 ondernemingen die aan telemarketing doen geïnspecteerd, goed voor zo'n 3.115.929 gecontroleerde oproepen. 1% daarvan, of 31580 oproepen, bleek naar een nummer dat op de “Bel-me-niet-meer-lijst" staat. Uiteindelijk werden bij zo’n 19% van de uitgevoerde controles inbreuken vastgesteld op de regels rond ongewenste telefonische communicatie.  De Economische Inspectie stelde hiervoor 20 Processen-Verbaal op.

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming looft het enorme werk van de Economische Inspectie en wijst erop dat de cijfers duidelijk maken dat ze de noodzaak aan handhaving blijven aantonen: “Het is als consument je goed recht om met rust gelaten te worden. Bedrijven moeten dat respecteren. Als ze dat niet doen, hangen daar consequenties aan vast. De cijfers maken ook duidelijk dat klachten bij de Economische Inspectie serieus worden genomen en een gevolg krijgen. Word je dus toch nog gebeld terwijl je op de 'Bel-me-niet-meer-lijst" staat, maak daar dan zeker melding van op www.meldpunt.belgie.be.”

Registreren op de “Bel-me-niet-meer-lijst" kan snel en eenvoudig door te bellen naar het nummer 02/ 882 19 75. Je nummer verschijnt dan binnen de vijf dagen op de lijst.