ZOEKEN

Dubbele facturen klanten Carrefour worden nog voor weekend terugbetaald

Klanten die het voorbije weekend bij supermarktketen Carrefour en bij een aantal andere winkels afrekenden met hun maestrokaart, betaalden hun boodschappen dubbel. Het bedrag werd twee keer van hun rekening gehaald. De oorzaak ligt in een miscommunicatie tussen Franse bank Crédit Mutuel, Mastercard en betaalverwerker Market Pay. Mastercard bevestigde aan staatssecretaris voor consumentenbescherming Eva De Bleeker dat alle getroffen klanten vandaag, morgen en overmorgen hun geld terug zouden krijgen. 

Wie dit weekend aan de kassa passeerde van supermarkt Carrefour of schoenenwinkel Torfs en zijn aankopen afrekende met een maestrokaart, zal mogelijk op zijn rekening hebben kunnen zien dat het bedrag tweemaal werd aangerekend.

Bij het bekend geraken van dat nieuws heeft staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker meteen contact opgenomen met de betrokken partijen. Na een eerste contact met bankensectorfederatie Febelfin en Carrefour bleek dat het probleem niet daar zou liggen. Febelfin geeft aan dat de Belgische banken niet aan de oorsprong liggen van dit incident. 

De technische fout ligt in een miscommunicatie tussen twee banken, de Franse bank Crédit Mutuel en Mastercard, en betaalverwerker Market Pay. Ook kan De Bleeker meedelen dat MasterCard haar heeft beloofd om alle getroffen klanten zo snel mogelijk terug te betalen en dit nog voor het weekend. MasterCard bevestigde aan De Bleeker dat vandaag al de eerste terugbetalingen gebeurden, het grootste deel morgen het geld terug op zijn rekening ziet en in uitzonderlijke gevallen de laatsten vrijdag het verschuldigde bedrag ontvangen.

Carrefour, bij wie het probleem eerst gedetecteerd werd, zal haar verantwoordelijkheid naar haar klanten opnemen. De klanten moeten evenwel zelf geen stappen ondernemen want de terugbetaling verloopt automatisch via de banken.

Hoewel het probleem dus weldra opgelost zal zijn, drukt De Bleeker er wel op dat er goed wordt onderzocht wat er exact is fout gelopen en dat er alles aan gedaan wordt om ervoor te zorgen dat dit niet meer voorkomt. MasterCard en Carrefour hebben toegezegd dat te doen en erop toe te zien dat zulke technische fouten tot het verleden behoren. 

Staatssecretaris De Bleeker: “Het is goed dat de betrokken bedrijven snel gehandeld hebben en dat MasterCard er werk van maakt om alle getroffen consumenten nog voor het weekend terug te betalen. Toch moeten dergelijke zaken vermeden worden. Daarom moet er goed geanalyseerd worden hoe dit exact is kunnen gebeuren. Dat zal ook gebeuren.”