ZOEKEN

De Bleeker zoekt samen met verzekeringssector naar oplossing voor krimpende bodem

De FSMA en de FOD economie kregen in 2020 een recordaantal meldingen over frauduleuze kredieten. Dat wist staatssecretaris voor consumentenbescherming Eva De Bleeker vandaag te zeggen in de Kamercommissie Economie. Tussen 2016 en 2020 steeg het aantal van 63 naar 216. De overheid probeert fraudeurs zoveel mogelijk lam te leggen. Preventie blijft echter de meest effectieve aanpak. Daarom wordt er momenteel gewerkt aan een nieuwe campagne.

 

We kennen het allemaal: e-mails, online berichten of advertenties van kredietverstrekkers die leningen aanbieden aan zeer gunstige voorwaarden. Consumenten die ingaan op hun aanbieding krijgen de vraag om eerst een aantal kosten, verbonden aan het krediet, te betalen. Dit kan bijvoorbeeld een verzekeringspremie zijn, die de kredietgever moet indekken tegen het niet-terugbetalen van de lening, dossierkosten, administratieve kosten, enz. Dit zijn echter louter fictieve kosten want van zodra de zogezegde kredietverstrekker zijn centen heeft ontvangen, is hij vaak niet meer te vinden laat staan te bereiken.  Deze frauduleuze kredietverstrekkers gaan zeer professioneel te werk. In tegenstelling tot de overduidelijk valse mails in slecht Nederlands of Engels van een onbekende doch vrijgevige prins of suikeroom, zetten ze afgelikte websites op die consumenten moeten doen geloven dat ze echte kredietverstrekkers zijn. 

 

De FOD Economie heeft 63 meldingen over frauduleuze kredieten ontvangen in 2016, 71 meldingen in 2017, 98 meldingen in 2018, 125 meldingen in 2019 en 216 meldingen in 2020 (voorlopige cijfers).  Ook bij de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA), die sinds 2015 bevoegd is voor de toelating tot het beroep van kredietgevers en bemiddelaars in consumentenkrediet, ziet men een stijging: 4 na 1 november 2015; 19 in 2016; 33 in 2018, 156 in 2019 en 219 in 2020. Het gaat daarbij over bedragen tussen 75 euro en 1250 euro, met uitschieters tot maar liefst 4000 euro. Het is aannemelijk dat lang niet alle gevallen van oplichting via frauduleuze kredieten tot een melding leiden. Het reële aantal gevallen zou dus gemakkelijk enkele malen hoger kunnen liggen, zeker wanneer het gaat over kleine bedragen.

 

Zowel FOD Economie als FSMA treden op tegen deze bedriegers en tracht men de daders te identificeren. Bij vaststelling van fraude wordt het dossier doorgegeven aan het parket. Ook worden hun rekeningen geblokkeerd en websites en platformen offline gehaald.

 

Ondanks deze kordate optredens blijven malafide websites als paddenstoelen uit de grondschieten. Om die reden zetten de FOD Economie en de FSMA ook sterk in op preventie. Informeren en waarschuwen blijft de meest efficiënte manier om geen geld kwijt te geraken. Beide diensten werkten daarom de voorbije jaren tal van campagnes en initiatieven uit, zoals temooiomwaartezijn.be (FSMA). In 2020 heeft de FSMA een nieuwe digitale campagne gevoerd tegen online-beleggingsfraude op sociale media. Momenteel werkt de FSMA ook een nieuwe campagne uit met toegankelijke en begrijpbare animatiefilms. 

 

Staatssecretaris Eva De Bleeker: “We blijven bikkelhard optreden tegen deze oplichters en hun kanalen droogleggen. Toch blijft voorkomen beter dan genezen. Daarom maken we werk van campagnes die duidelijk maken wat de valkuilen zijn.