ZOEKEN

De Bleeker vraagt onderzoek naar mogelijke wanpraktijken Made en Winvest

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker heeft aan de Economische Inspectie gevraagd om een onderzoek in te stellen naar Made en Winvest Holding Antwerpen. Dat doet ze naar aanleiding van een storm aan klachten over het immokantoor en de verkoper van hippe panden in het Antwerpse. 

Tientallen eigenaars die een appartement kochten van vastgoedkantoor MADE.estate trokken vandaag aan de alarmbel via HLN. Allemaal kochten ze aan een relatief schappelijke prijs een, op het eerste zicht, hip gerenoveerd appartement in het Antwerpse. Bij hun intrek bleken de problemen en gebreken zicht echter op te stapelen: waterlekken, slechte isolatie en vochtproblemen maar ook niet- vergunde terrassen, zijn slechts een greep uit de klachtenstroom. Ook het bedrijf dat de betrokken panden opkoopt en renoveert, Winvest Holding Antwerpen, blijkt zich in te laten met praktijken die verre van koosjer zijn. 

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker laat dan ook een onderzoek instellen bij de Economische Inspectie, op basis van een vermoeden van oneerlijke handelspraktijken en het niet correct informeren van de consument. De Bleeker stelt dat elk bedrijf verantwoordelijk is om haar klanten deskundig, correct en volledig te informeren en vermoedt dat beide bedrijven hieraan verzaakt hebben. 

Daarnaast wijst staatssecretaris De Bleeker erop dat ze bezig is met de oprichting van een specifieke ombudsdienst voor de bouwsector. Die zal ervoor zorgen dat slachtoffers van dergelijke praktijken in de bouwsector een uniek contactpunt hebben en snel en deskundig kunnen geholpen worden door experten ter zake. Vandaag worden die klachten behandeld door de algemene Consumentenombudsdienst. Dat zorgt ervoor dat die dienst overstelpt geraakt met vragen rond bouw, terwijl die ook heel wat andere problemen moet behandelen. 

De Bleeker raadt consumenten die het slachtoffer zijn van deze mistoestanden, aan om zo snel mogelijk klacht in te dienen en melding te maken bij het meldpunt van de Economische Inspectie (www.meldpunt.belgie.be). Zij zal elke melding grondig analyseren en, indien gegrond, toevoegen aan het onderzoeksdossier. Gedupeerde klanten consulteren best ook zo snel mogelijk een advocaat en kunnen daarvoor hun rechtsbijstandverzekering aanspreken. Zo kan hun zaak, indien nodig, ook door de rechtbank behandeld worden. 

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker: “De getuigenissen zijn schokkend. Als dit soort praktijken effectief gebeuren, dan is dat schandalig en echt ontoelaatbaar. Het lijkt erop dat consumenten hier op grote schaal bedot terwijl ze enorme bedragen uitgaven en zich in schulden stopten voor een aankoop waarvan ze eigenlijk het fijne niet wisten. De Economische Inspectie zal dit dossier dan ook grondig bekijken en optreden bij vaststelling van inbreuken.”