ZOEKEN

De Bleeker: “Indien Ryanair consumenten die hun rechten opeisen tegenwerkt, is dat een oneerlijke en strafbare handelspraktijk”

Consumenten die een vliegticket kochten voor één van de geannuleerde vluchten door de staking bij Ryanair, hebben recht op een alternatieve vlucht of op terugbetaling én een schadevergoeding. Dat liet staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker twee weken geleden al weten. Intussen klagen heel wat consumenten aan dat Ryanair hen tegenwerkt bij het aanvragen van die schadevergoeding en dat zijn oneerlijke en strafbare handelspraktijken. De Bleeker vraagt de Economische Inspectie daarom om contact op te nemen met de Ierse autoriteiten, hen daarop te wijzen en te vragen op te treden.

Eerst het goede nieuws. Gedupeerde consumenten die online het formulier invullen om de terugbetaling van hun geannuleerde vlucht aan te vragen, worden goed geholpen. Bij het aanvraagformulier voor de schadevergoeding knelt het schoentje echter. Zo moeten consumenten selecteren voor welke vlucht ze een schadevergoeding wensen aan te vragen, wat kan op basis van hun boekingsnummer. Het systeem zou consumenten echter niet toelaten om de correcte vlucht te kiezen.  

De Bleeker wijst erop dat dat niet zomaar kan. Als ondernemingen de uitoefening van een wettelijk of contractueel recht bewust bemoeilijken, is dat een oneerlijke handelspraktijk waarop het Wetboek Economisch Recht strafsancties voorziet. Indien de inbreuk wordt gepleegd door een buitenlandse onderneming, kan de Economische Inspectie de bevoegde buitenlandse autoriteit inlichten van deze wanpraktijken en hen wijzen op de mogelijke inbreuk op de Europese Unfair Commercial Practices Directive. De Bleeker vraagt de Economische Inspectie dan ook om de situatie te onderzoeken en de Ierse autoriteiten op de hoogte te stellen. 

De staatssecretaris raadt consumenten die (bewuste) belemmeringen ondervinden bij het aanvragen van hun schadevergoeding ook aan om contact op te nemen met de Economische Inspectie. Dat kan via een melding op meldpunt.belgie.be. 

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker: “Het kan niet dat consumenten in dit verhaal een tweede keer de dupe worden. De regels zijn duidelijk: geannuleerde vluchten door de afgelopen personeelsstaking geven recht op een terugbetaling én een schadevergoeding. Ryanair pleegt een economisch misdrijf als het daarbij consumenten doelbewust tegenwerkt.”