Staatssecretaris De Bleeker wil gebruik Robinsonlijst verplicht maken

Bedrijven die geadresseerde reclame per post willen versturen, zullen in de toekomst verplicht moeten natrekken of de ontvanger die reclame wel wil ontvangen. Staatssecretaris Eva De Bleeker (Open Vld) wil de consultatie van de Robinsonlijst, een vrijwillig initiatief van de Belgian Association of Marketing (BAM), verplicht maken naar voorbeeld van de Bel-me-niet-lijst. Die laatste wordt ook efficiënter gemaakt en de handhaving versterkt.

Sinds 2015 bestaat de bel-me-niet-lijst die beheerd wordt door de federale overheidsdienst voor Economie. Bedrijven die consumenten willen bellen en informeren over aanbiedingen zijn verplicht om die lijst te raadplegen. Wie op de lijst staat mag niet gecontacteerd worden.

Voor geadresseerde post is er dan weer de Robinsonlijst. In tegenstelling tot de bel-me-niet-lijst zijn bedrijven niet verplicht om deze te consulteren vooraleer ze reclame versturen. Dat heeft er alles mee te maken dat de Robinsonlijst een vrijwillig initiatief is van de Belgian Association of Marketing. Bedrijven die lid zijn van de BAM zijn deontologisch verplicht om de lijst te raadplegen, maar er is geen wettelijke stok achter de deur. Voor niet-leden is er al helemaal geen verplichting.

In het regeerakkoord van de regering De Croo staat dat het initiatief van de bel-me-niet-lijst zal worden uitgebreid. Ondanks het feit dat heel wat bedrijven de lijst raadplegen zoals het hoort, zijn er ook bedrijven die dit naast zich neerleggen. Het schort dus aan effectieve handhaving. Daar moet binnenkort verandering inkomen.

Staatssecretaris voor consumentenbescherming Eva De Bleeker wil in één adem ook het probleem van ongewenste geadresseerde post aanpakken en de consultatie van de Robinsonlijst verplichten. Dat heeft ze gezegd in het Radio 2 programma De Inspecteur. Het gebeurt dat adressen van consumenten worden doorgegeven aan (reclame)bedrijven die hen vervolgens geadresseerde post opsturen. In heel wat gevallen vraagt de consument hier helemaal niet om. 

Staatssecretaris De Bleeker: “De digitalisering heeft van data het nieuwe goud gemaakt. Dat is op zich een opportuniteit maar tegelijk zie je dat de vraag om met rust gelaten te worden luider wordt. Er zijn burgers die zich ergeren aan de ongewenste papierberg in hun brievenbus. Bedrijven moeten de wens van de consument respecteren. Daarom werk ik aan een wettelijke regeling die dat verplicht. De consument moet de keuze hebben om de geadresseerde reclame al dan niet te ontvangen.”

De diensten van De Bleeker bestuderen nu drie verschillende opties. Ofwel neemt de FOD Economie de lijst over van BAM na consultatie van de gegevensbeschermingsautoriteit. Ofwel wordt er een missie van Algemeen Belang gegeven aan de BAM om de lijst verder te beheren. Ofwel wordt er een nieuw orgaan opgericht dat dan een eigen lijst zou moeten opbouwen. 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: