Overleg tussen staatssecretaris De Bleeker en Comeos over bescherming consument tijdens 2de lockdown

Eva De Bleeker (Open Vld), de nieuwe Staatssecretaris voor Consumentenbescherming en Comeos, de sectorfederatie voor handel en diensten, hebben tijdens een eerste digitale ontmoeting gesproken over hoe consumenten maximaal beschermd kunnen worden tijdens de 2de lockdown. Tijdens het gesprek ging het onder meer over de evolutie van de prijzen, mogelijk hamstergedrag en de digitale kloof. 

Staatssecretaris Eva De Bleeker, die naast Begroting ook bevoegd is voor Consumentenbescherming, is volop bezig met het ontmoeten van verscheidene stakeholders die actief zijn in de diensten en retailsector. Deze woensdag had ze een ontmoeting met sectorfederatie Comeos, die heel wat grote spelers in de retail en dienstensector vertegenwoordigt, waaronder bijvoorbeeld supermarkten maar ook verschillende non-food ketens.

Tijdens de ontmoeting hebben staatssecretaris De Bleeker en de federatie gesproken over de impact van de 2de lockdown op de bescherming van de consument. Die lockdown vraagt immers van zowel consumenten als handelaars heel wat aanpassingen.

Zo ging het concreet over hoe de prijzen evolueren. Staatssecretaris De Bleeker en Comeos engageren zich deze nauwlettend in de gaten te houden. Sectorfederatie Comeos heeft daar ook een eigen meetinstrument voor, de zogenaamde winkelinflatie, waarbij men prijsstijgingen in winkels vergelijkt met de algemene prijsstijging of inflatie. 

Daarnaast werd er gesproken over mogelijk hamstergedrag. Voorafgaand aan de eerste lockdown was er een stormloop op supermarkten voor bepaalde producten zoals wc-papier en droge voeding. Hierdoor kwamen heel wat andere klanten, waaronder meer kwetsbare consumenten, soms voor lege rekken te staan. Hoewel het bij de aankondiging van de tweede lockdown opnieuw druk was bij supermarkten, lijkt de situatie op dit moment onder controle.

Tot slot spraken de staatssecretaris en de sectorfederatie ook over de impact van de lockdown op consumenten die minder vertrouwd zijn met online bestellen. In tegenstelling tot in de eerste lockdown kunnen niet-essentiële winkels die de deuren moeten sluiten wél een afhaalpunt organiseren. Dat is een zeer goede zaak voor zowel consumenten als handelszaken. Hoewel de digitale kloof verkleint in ons land, heeft zo’n 25% van de consumenten volgens Comeos geen ervaring met online kopen. Ook het betalen dat bij afhalen buiten moet gebeuren, is lang niet altijd evident. 

Staatssecretaris De Bleeker en sectorfederatie Comeos engageerden zich om de situatie nauwlettend in de gaten te blijven houden en te kijken waar ze samen problemen kunnen oplossen.

Staatssecretaris Eva De Bleeker: “Voor en tijdens de eerste lockdown hebben we op sommige plaatsen een aantal zaken gezien die de consument niet ten goede kwamen: hamstergedrag, atypische prijsstijgingen en moeilijke toegang tot bepaalde producten en diensten. Ik wil er samen met de sector werk van maken om ervoor te zorgen dat in deze lockdown de belangen van de consument maximaal beschermd worden.”Dominique Michel, ceo Comeos: “Wij kijken uit naar een constructieve samenwerking met de staatssecretaris op een kritisch moment voor onze non-food winkels die gesloten zijn maar ook voor onze foodwinkels die onder druk staan. Wij hebben alle Belgen als klant in onze winkels, steun vanuit de overheid en overleg zijn daarom fundamenteel.” 

%d bloggers liken dit: