“Koop bij winkels en bedrijven die je vertrouwt”

De nieuwe maatregelen die het overlegcomité invoerde in de strijd tegen het coronavirus vragen aanpassingen van zowel handelaars als consumenten. Niet-essentiële winkels moeten de deuren sluiten. Consumenten worden aangemoedigd om op afstand te kopen en producten te laten leveren of af te halen bij een handelaar. Staatssecretaris voor consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) raadt consumenten aan om maximaal te kopen bij winkels en bedrijven die ze vertrouwen. Wie online koopt maar zich achteraf benadeeld voelt, kan best melding doen op het meldpunt van de economische inspectie, aldus De Bleeker.

De COVID-19 pandemie blijft het normale leven grondig verstoren. Op 11 mei openden niet-essentiële winkels de deuren na bijna twee maand gesloten te zijn in de eerste golf van het coronavirus. Alleen online verkoop was nog mogelijk. Wie al online aanwezig was had een streepje voor. Vele kleine handelszaken zochten en vonden ook hun weg naar de e-commerce.

Nu de tweede golf zich in volle hevigheid doorzet, besliste het overlegcomité gisteren over te gaan tot een nieuwe, verstrengde lockdown. Niet-essentiële winkels moeten helaas opnieuw de deuren sluiten. Belangrijk verschil met de lockdown in maart is dat niet-essentiële winkels nu afhaalpunten kunnen organiseren. Met andere woorden. Klanten kunnen niet binnen in de zaak maar kunnen wel hun bestelling afhalen aan de deur. Dit laat toe dat klanten nog wel bij hun vertrouwde handelszaak kunnen kopen en dus gemakkelijker die zaak kunnen steunen.

Dat vertrouwen is van groot belang, vindt ook Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker. De nieuwe maatregelen vragen veel aanpassingen van handelaars en consumenten. Het valt niet uit te sluiten dat er bepaalde spelers zich met minder goede intenties op de markt zullen begeven. De Bleeker raadt daarom consumenten aan om vooral te blijven kopen bij winkels en bedrijven die ze vertrouwen, door bijvoorbeeld af te halen bij lokale handelaars.

Wanneer de consument zich op nieuw terrein begeeft, is hij best waakzaam. Wie niet vertrouwd is met e-commerce , vraagt best raad aan een vertrouwd persoon zoals bijvoorbeeld zijn knuffelcontact. Mocht het toch fout lopen en/of voel je je als consument benadeeld of bedot, is het volgens De Bleeker enorm belangrijk om daarvan melding te doen. Dat kan bij het meldpunt van de Economische Inspectie (FOD Economie). Het meldpunt is gemakkelijk in gebruik en is te bereiken via meldpunt.belgie.be.

Staatssecretaris Eva De Bleeker: “Dit zijn bijzonder moeilijke tijden. We moeten niet alleen waakzaam zijn voor het virus, maar ook voor diegenen die misbruik willen maken van deze situatie. Daarom raad ik iedereen aan om ten eerste te blijven bestellen bij handelaars die je vertrouwt, door bijvoorbeeld af te halen. Ten tweede je te laten bijstaan door een vertrouwd persoon als je eerste keer online gaat kopen en je er niet gerust in bent. Tot slot altijd melding te doen op meldpunt.belgie.be als je denkt dat je benadeeld bent geweest.”

%d bloggers liken dit: