Alles begint bij onderwijs: debatteren.

Van mijn schooltijd herinner ik me vurige klasdebatten over de doodstraf, kinderarbeid, IVF, religie, de eerste gofoorlog… . Ik weet nog dat ik het heel fijn vond als de leraar binnenkwam en zei “vandaag is het klasdebat”.

Soms ontstond zo’n debat ook spontaan, als we een tekst aan het lezen waren over een oorlog die eeuwen geleden uitgevochten was en we de link maakten met de oorlogen die toen aan de gang waren of in de les geschiedenis waarin we de invloed van het verleden op onze huidige maatschappij en internationale relaties ontdekten. Deze debatten leerden ons dingen in vraag stellen, antwoorden zoeken, argumenten opbouwen voor of tegen bepaalde stellingen, luisteren naar de argumenten van anderen, kritisch zijn, maar ook open staan voor de mening van anderen. Wij hadden in onze klas mensen met zeer uiteenlopende meningen, maar de leraars leidden de gesprekken toch steeds in goede banen en wakkerden de discussies aan met hun vragen en bedenkingen. Ookal zat ik op een erg traditionele school, er heerste echt een debatcultuur en daar ben ik mijn leerkrachten dan ook nog steeds zeer dankbaar voor. Zij leerden me dingen in vraag stellen en een eigen mening te vormen… iets wat ik vandaag nog altijd doe.

Zaterdag 22 oktober organiseren wij in het Vlaams Parlement een studiedag over onderwijs. Kom mee debatteren! Inschrijven kan via http://www.openvldevents.be .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s